fredag 27 juni 2008

Dagens boktips - del 2

Tänkte tipsa om lite böcker som jag starkt rekommenderar alla som sysslar med trading och spekulation att läsa då dessa är fullspäckade av tips och lärdommar. Önskar verkligen jag hade läst dessa böcker både en och två gånger innan jag började min karriär som trader, ung och naiv och oerfaren som man var, det hade sparat mig åtskilligt med pengar och hårda lärdommar från gatan. ;-)

1. Market Wizards: Interviews with Top Traders av Jack D. Schwager
- Handlar om hur mycket framgångsrika derivat-traders som Paul Tudor Jones, mfl. startade sina karriärer samt hur dom lyckades bli så framgångsrika.

2. Reminiscences of a Stock Operator av Edwin Lefèvre
- Super-spekulanten Jesse Livermore's liv och levene i början av 1900-talet och hur han blev snuskigt rik genom att blanka den stora börskraschen 1929.

3. Stock Market Wizards: Interviews with America's Top Stock Traders av Jack D. Schwager
- Fortsättning på den första boken Market Wizards men nu istället med intervjuer av dom mest framgångsrika aktie-traders.

Inga kommentarer: